Over dit blog

Dit blog is voor updates van Blauw Tilburg. Meer informatie staat op onze website: BLAUWTILBURG.NL

dinsdag 8 maart 2016

Meer herinneringen aan blauwsloten

Op 8 maart lieten we de hoofdrolspelers en medebewoners van Heikant/Wever het filmpje zien dat we van ze maakten in De Kennismakerij. Het was tegelijk een vraag naar meer herinneringen. We schoven aan tafel bij Beb en Wies. 



Beb van Bercel Coolen (97) 
Blauwsloten was afvalwater van textiel. Die stonken! en die liep langs de Reitse Hoeve bij de Rooipannen. 
Als je langs een blauwsloot kwam kneep je (oe!) je neus dicht want dat stonk! 
Het was niet prettig wonen daar langs de blauwsloten. Nee, niet want als kind hebben we dat nog meegemaakt. dat was toen de riolering.
Ja, er vielen wel eens kinderen in maar ze waren niet diep. En dan konden we ze eruit halen. Ze stonken dan! 
Het stonk maar niet naar poep. Heel vies, dat wel. je kreeg het ook wel eens aan je keel van die stank. 
Ja, die wollen dekens van de fabriek werden gewassen. Dat stonk erg. Je liep er vlug langs, oe, neus dicht maar niet naar poep. 
Wij waren thuis met 10 kinderen en woonden niet recht aan een blauwsloot.
En uh ja het was net hoe de wind stond. In de stad roken ze het niet altijd. 
Mijn sterkste herinnering is het de blauwsloot bij het Leypark. En ik weet nog dat ze gedempt werden maar wanneer dat precies was, dat weet ik niet. 
Zul je zien als ik straks weer boven ben, dat ik ineens meer dingen weet om te vertellen. Da's altijd. Ja dat was het wel. In het Wilhelminapark was ook water maar dat was niet blauw. 

Wies Booaerts (84) 
Ja, ik ben niet van Tilburg he, mag ik wel wat vertellen? 
In het Blauwe meer gingen we stiekem zwemmen. Ik niet hoor, ik had geen zwempak bij me maar de zon scheen erop en 't water was dan knal blauw. Echt heel blauw. Het was na de oorlog. Komt de naam Blauwe meer ook van de blauwsloot? 

Heeft de naam het Blauwe meer te maken met de blauwsloten van vroeger? 
Weet jij of iemand die je kent het antwoord en vind je het leuk ons daarover te vertellen of erover te schrijven? Laat het ons dan weten via Blauwtilburg.nl

We zitten ook op Facebook, Pinterest en Instagram



Geen opmerkingen:

Een reactie posten